SUPERSTRINGS
Works after the superstring theory in quantum physics.
(cf. The Elegant Universe: Superstrings, Hidden Dimensions and the Quest for the Ultimate Theory, By Brian Greene, ed. w.w. Norton & Compagny, 1999).
The colors used to achieve the gradient in the 'Superstrings' paints are: Cerulean Blue Deep - Titanium White - Mars Black. Cerulean blue used to be called midnight blue.
Among the ancients, the color of the night was not black but blue. The Latins used the adjective 'ceruleus’ to designate the nocturnal color of the sky, both blue and black.
The gradient backgrounds of the 'Superstrings' in panoramic format, refer to the sky, to the blue of the night, to transparency, to depth, to the infinitely large. The representation of a string (elementary unit) plunges us into the infinitely small. The elasticity of the string and the gigantic movement between the two infinities were constitutive of our project.
The realization of the gradient background lasted several weeks. The performance or risk-taking of these paintings is linked to a double difficulty coming from the gradation of the background and the thinness of the line.
The use of the color ceruleum blue, a very transparent pigment having a low covering power, required many layers in order to obtain a satisfactory gradient. A thickness of the pictorial layer was built up progressively.
The very thin line of the string was not painted over the gradient background, but in hollow by the use of an adhesive applied before the realization of the gradient and removed later on.
In the end, the string appears in hollow in the pictorial layer, in a multi-layered cake of transparency.
J+C
SUPERSTRINGS
Se réfèrent à la théorie des cordes en physique quantique.
D’après l’ouvrage de Brian Greene : The Elegant Universe: Superstrings, Hidden Dimensions and the Quest for the Ultimate Theory, published in 1999.
(L’Univers élégant : Une révolution scientifique : de l’infiniment grand à l’infiniment petit, l’unification de toutes les théories de la physique).
Les couleurs utilisées pour réaliser le dégradé dans les deux peintures ’Superstrings‘ sont : Cerulean Blue Deep - Titanium White - Mars Black. Le bleu de céruleum est ce que l’on appelait autrefois le bleu nuit.
Chez les anciens, la couleur de la nuit n’était pas noire mais bleue. Les peuples anciens utilisaient l'adjectif ‘ceruleus’, pour les latins, afin de désigner la couleur nocturne du ciel, à la fois bleue et noire.
Les fonds dégradés des ‘Superstrings’ au format panoramique, renvoient au ciel, au bleu de la nuit, à la transparence, à la profondeur, à l’infiniment grand ; la représentation d’une corde (unité élémentaire) nous plonge dans l’infiniment petit. L’élasticité de la corde et le mouvement gigantesque entre les deux infinis ont été constitutifs de notre projet. La réalisation du fond dégradé a duré plusieurs semaines. La performance ou la prise de risque de ces peintures est liée à une double difficulté, celle du dégradé et du filet très mince.
L’utilisation de la couleur bleu de ceruleum, très transparente et ayant un faible pouvoir couvrant, a nécessité de nombreuses couches afin d’obtenir un dégradé parfait.
Une épaisseur de la matière picturale s’est constituée petit à petit. Le filet très mince de la corde n’est pas peint en rehaut du fond dégradé, mais laissé en réserve au moyen d’un adhésif posé avant la réalisation du dégradé et retiré une fois le fond terminé.
Au final, la corde apparaît en creux dans la matière picturale, dans un mille-feuille de transparence.
J+C