6:32:11 of Mpeg Flow, 2004

We asked engineers at an electronics company if it were possible to create an interface that would show the way pictures looked as they traveled through optical fibers, after being encoded and before being decoded.

Our aim was to make the raw flow of data visible, to create a visual reality that transcended scientific encoding into 0s and 1s.

We then produced several series of paintings that focused either on this flow (Flows), or on the process of building up information in blocks (Metablocks), or on hiccups in the smooth reconstruction of pictures (Glitches). Flows is the generic name for the whole set of series described above, as well as the title of a set of paintings.

At the time we felt that this question of the transmission of pictures via optical fibers and satellites addresses a real economic issue of our day, namely the management and redistribution of packets of time.

For us, art creates a distanced world, a critical sphere in relation to ongoing technological, economical and political issues of the day, for which it proposes new meanings.

 

6:32:11 de Flux Mpeg, 2004

Nous avons demandé à des ingénieurs d’une société d’électronique s’il était possible de créer une interface permettant de voir les images telles qu’elles circulent dans la fibre optique après encodage et avant décodage.

Notre projet était ici de rendre visible un flux brut de données, de créer une réalité plastique dépassant la codification scientifique en 0 et 1.

Nous avons alors réalisé plusieurs séries de peintures révélant le flux (Flows), le processus de constitution de l’information par blocs (Metablocks) et les accidents dans le continuum de formation de l’image (Glitches).

Flows, qui est le terme générique pour l’ensemble des séries, est également le titre d’une édition de peintures.

Cette question du transport des images au travers de la fibre optique et par l’intermédiaire du satellite nousapparaît comme un véritable enjeu économique contemporain, celui de la gestion et de la redistribution des parcelles de temps.

L’art est pour nous un univers distancié, un espace critique par rapport aux enjeux technologiques, économiques et politiques, toujours conjoncturels, auxquels il apporte un sens nouveau.

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